En Svensk Klassiker, Santander och Idéstorm coachar studenter att investera i en hållbar livsstil

Serien Min Klassiker lanserades 2019, där fyra personer coachades genom motionsloppen i En Svensk Klassiker med målet att uppnå en långsiktig, hållbar och hälsosam livsstilsförändring. I början av februari släpps den andra säsongen av Min Klassiker – med fokus på studenter. Bakom projektet står Santander Consumer Bank tillsammans med En Svensk Klassiker och produktionsbolaget Idéstorm.

  • – Studenter är en samhällsgrupp som ofta stressar för mycket, rör sig för lite och har dåliga matvanor. Vi ser att det finns potential och möjlighet att inspirera, motivera och förändra. Vi har valt ut fyra personer med olika mål och förutsättningar med en gemensam strävan av att hitta en balans mellan studier, hälsa och träning med hjälp av En Svensk Klassiker, säger Michael Thorén, vd, En Svensk Klassiker.

Parallellt med serieinspelningen av Min Klassiker genomför Santander och En Svensk Klassiker en undersökning tillsammans med Sveriges största lärosäten som syftar till att ta reda på mer om studenters hälsa och ohälsa. Rapporten beräknas släppas under sommaren.

  • –  Att göra en andra säsong med fokus på studenter och samtidigt göra ett nedslag i samhällsdebatten med en undersökning känns helt rätt. Vi har jobbat tillsammans med En Svensk Klassiker sedan 2016 där våra gemensamma nämnare är värderingarna kring idrott och hälsa. Vi tycker att vissa idéer är värda att förverkliga, och det här är just en sådan – att få möjligheten stötta och inspirera till sund och hälsosam livsstil, säger Jörgen Sandahl, Commercial director, Santander Consumer Bank.

Precis som i den första säsongen av Min Klassiker har de fyra utvalda studenterna tre mentorer till sin hjälp: topptriatleten Annie Thorén, skidlegendaren Johan Olsson och hälsoinspiratören Stephan Wilson.

Följ gänget i Min Klassiker på Instagram: @MinKlassiker eller via sajten www.minklassiker.se