En Svensk Klassiker nominerade x 3 till Gyllene Hjulet

En Svensk Klassiker är nominerade i tre kategorier av Sponsrings & Eventföreningens tävling Gyllene Hjulet. Gyllene Hjulet firar 20 år och utser varje år Sveriges bästa projekt inom event och sponsring. 2017 års vinnare utses på Gyllene Hjulet den 27 april 2017.

I år firar Sponsrings & Eventföreningens tävling Gyllene Hjulet 20 år. Gyllene Hjulet främsta uppgift är att uppmärksamma och hylla företag och organisationer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Sveriges bästa projekt inom event och sponsring kommer hyllas och prisas i 13 olika kategorier. Hela 170 projekt tävlar i år vilket är nytt rekord. Nomineringar och vinnare utses av tre jurygrupper, totalt 27 branschexpert från alla delar av branschen

Vi är oerhört glada och stolta över att vara nominerade till inte mindre än tre priser av Gyllene Hjulet. Det är ett bevis på att vårt målmedvetna arbete för att göra Sverige och svenskarna friskare och få fler i rörelse är på rätt väg. Genom våra hälsosatsningar får vi en fantastisk möjlighet att vara med och påverka tusentals människors livsstilsval i en positiv riktning, säger Michael Thorén, VD på En Svensk Klassiker.

 

Årets Rättighet – En Svensk Klassiker

En Svensk Klassiker har funnits sedan 1971 och är en idrottsutmaning utöver det vanliga där du inom en 12 månaders period skall skida Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimningen och springa Lidingöloppet. Vår mission är att göra Sverige och svenskarna friskare och grundtanken är att motivera till motion och träning året om. Genom projekt som Skolklassikern, ICA-klassikern och Arbetsplatsklassikern uppmanar vi till rörelse i hela Sverige oavsett ålder.

Årets Samhällsengagemang – Skolklassikern

Skolklassikern lanserades i september 2016 och har redan slagit alla målsättningar. Skolklassikern genomförs just nu i 135 kommuner, av ca 9 000 elever som registrerat hela 74 000 kilometer. Skolklassikern syftar till att få barn i mellanstadiet att röra på sig regelbundet genom att de får testa olika idrotter själva och tillsammans, finna rörelseglädjen och hitta enkla vägar till vardagsmotion. Skolorna som deltar i Skolklassikern ges stöd i grundläggande idrotter såsom cykling, simning, löpning och skidåkning. De får också tillfälle att resonera om balansen mellan kost, sömn, rörelse och de positiva inlärningseffekterna. Skolklassikern ska på alla plan vara motiverande och lustfyllt. Varje kilometer som eleverna i Skolklassikern genomför är ett steg på vägen mot ett hälsosammare liv. Skolklassikern finns för ju tidigare du lär dig goda vanor desto bättre förutsättningar har du att behålla dem hela livet.

Årets Bästa Sponsring – ICA-klassikern

ICA-klassikern ska göra Sverige friskare och sätta folket i rörelse. Alla ska utifrån sin egen ambition kunna delta. Gemensamt finns ett tydligt mål om att uppmuntra rörelse och inspirera till en sundare livsstil. ICA-klassikern består av samma delmoment som En Svensk Klassiker och sträckorna är lika långa. Skillnaden är att ICA-klassikern avverkas utifrån var och ens egna förutsättningar och deltagarna har flera veckor på sig på respektive moment. Det inledande cykelmomentet kan till exempel avverkas till och från jobbet, som en del av vardagsmotionen.


De nominerade för årets rättighet

  • En Svensk Klassiker, En Svensk Klassiker
  • Grönt kort för fair play, Stockholms Fotbollförbund, Håkansson United,
  • Gothia Cup, BK Häcken, Rättighetsbyrån
  • Svenska Basketbollförbundet, Svenska Basketbollförbundet, Håkansson United
  • BK Häcken, BK Häcken, Rättighetsbyrån

 

De nominerade för årets samhällsengagemang

  • Skolklassikern, En Svensk Klassiker
  • Läkerol Let´s talk, Cloetta Sverige AB, KING, IUM, POST STHLM
  • #Hatahat. Telia, Stiftelsen Friends
  • Brandkoll, Prime, Trygg-Hansa
  • Välkommen hit, Svenska Basketbollförbundet

 

De nominerade för årets bästa sponsring

  • ICA-klassikern, ICA Sverige AB
  • Kent och 3, Den sista sången, Passion Lab
  • NattVasan, SILVA Sweden AB
  • EM:s bästa fans, Håkansson United, Norrlands Guld, Svenska Fotbollförbundet och Starcom
  • Max @ Way Out West, Max Hamburgare, JMW Kommunikation

 

Läs mer om
Skolklassikern: www.skolklassikern.se
ICA-klassikern: www.icaklassikern.se
Gyllene Hjulet: www.gyllenehjulet.se
Sponsrings och eventföreningen:  www.sefs.se