Cykeln är den nya frihetssymbolen

Mer idrott på skolschemat, motion på recept från läkaren och cykling som en del av friskvårdsbidraget. Det är cykelkungen Tony Grimaldis råd till regeringen för ökad folkhälsa. Vi blir allt fler som cyklar och vi cyklar allt mer – både i vardagen till och från jobbet och i motionslopp som Vätternrundan, Cykelvasan och Lidingöloppet MTB.

Det ökar intresset för cykel både som motionsform och tävlingsredskap. Det gillar Tony Grimaldi. Han är vd för Cycleurope med varumärken som Monark, Crescent, Spectra och Bianchi.

Minska hälsoklyftan

Men Tony Grimaldi är en man som drivs av mycket mer än pengar. Han är besjälad av tanken minska hälsoklyftan – gapet i livslängd mellan de som “har” och de som “inte har” – och öka folkhälsan för alla i Sverige.

– Det börjar med ungdomarna. Därför behöver vi mer idrott på schemat i skolan, säger Tony Grimaldi som förutom att vara vd för Cycleurope och styrelseledamot i GIH, Gymnastik- och Idrottshögskolan, även är pappa till fyra barn i åldern 7 till 18 år.

Tony Grimaldi är beredd att dra sitt strå till stacken. Cycleurope är huvudsponsor för Skolklassikern, En Svensk Klassikers senaste satsning. Syftet är att sätta ungdomar i rörelse genom att låta dem aktivera sig i En Svensk Klassikers olika grenar i skolmiljö, samt även lära sig trafikmärken. Ester, 12, uttryckte sitt deltagande så här på Skolklassikerns hemsida: ”Jag tycker Skolklassikern var jätterolig att göra. Vi fick vara ute och göra saker tillsammans i klassen. Det blev helt plötsligt kul att röra på sig.”

Tony Grimaldi, vd för Cycleurope, arbetar för ökad folkhälsa med fokus för ungdomar genom företagets huvudsponsorskap i Skolklassikern. Han ger också ett par råd till regeringen i frågan om folkhälsa. ”Inför idrott på skolschemat, motion på recept från läkaren och cykling som en del av friskvårdsbidraget.” Foto: Cycleurope

Två varv runt jorden

Sedan lanseringen på sensommaren förra året har drygt 9 000 mellanstadieelever i 137 kommuner avverkat drygt 80 000 kilometer – två varv runt jorden,

– Det är en bra start. Nu gäller det att bygga vidare, bland annat att följa upp och mäta resultaten för att inspirera ännu fler att engagera sig och genomföra Skolklassikern, och därmed undvika att ungdomar blir stillasittande, inte minst i storstäderna, säger Tony Grimaldi som tror att cykeln, och främst elcykeln, är en del av lösningen på utmaningarna med de växande storstäderna:

– Mönstren ändrar sig. Bilen är inte längre ungdomarnas främsta frihetssymbol, det är cykeln. De unga uppskattar enkelheten i att snabbt och effektivt kunna röra sig mellan sina kompisar, framför allt i storstäderna.

Tony Grimaldi har sett det ändrade mönstret i Paris, Köpenhamn, London och New York. Och han ser det i Stockholm när han cyklar till kontoret på Blasieholmen i stort sett varje dag.

Städer satsar på cykel

Allt fler storstäder i världen satsar på cykel, bland annat speciella “cykelmotorvägar” såsom i London och Köpenhamn. Lägg därtill att antalet lånecyklar, och därmed lånecykelstationer, ökar kraftigt. Att vara kung för en dag är inget som lockar Köping-födde Tony Grimaldi, ty cykelkung är han redan med tillverkning av bland annat elcyklar i Varberg.  Hellre då folkhälsominister.

– Fick jag chansen att vara folkhälsominister för en dag skulle jag, förutom att införa mer idrott på skolschemat, jobba för att avlasta sjukvården genom att uppmuntra landets läkare att skriva ut motion på recept och att göra cykel till en del av friskvårdsbidraget. Att cykla inne på gym är det redan, men inte att cykla utomhus. Det är märkligt.

Tony Grimaldi tar gärna cykeln till jobbet i centrala Stockholm. På sina resor i världen ser han att allt fler storstäder i världen satsar på cykel, bland annat speciella “cykelmotorvägar” såsom i London och Köpenhamn. Lägg därtill att antalet lånecyklar, och därmed lånecykelstationer, ökar kraftigt, så förstår vi att det råder en cykeltrend I Europas större städer – kanske allra starkast när det gäller elcyklar. — Foto: Cycleurope

Nytt koncept lanseras

Ett annat bidrag till folkhälsan är att föra ut cykeln till människorna. Tony Grimaldi och Cycleurope satsar nu på ett nytt koncept, Velo & Oxygen, som bland annat innehåller nya butiker i attraktiva lägen, service i mobila tält nära stora cykelstråk och cykelförsäljning på nätet.


Av Thomas Björn
Artikeln hittar ni även på Idrottens Affärer
http://www.idrottensaffarer.se/cykelkungens-rad-till-regeringen