Huvudsponsorer

ICA

ICA har varit partner till En Svensk Klassiker sedan 2010. ICAs samarbete med En Svensk Klassiker är en del i arbetet för ökad hälsa och välbefinnande. Under åren har flera spännande aktiviteter gjorts och 2016 lanserade vi ett av Sveriges största hälsoprojekt tillsammans: ICA-klassikern!

ICA-klassikern ska göra Sverige friskare och sätta folket i rörelse. Alla ska utifrån sin egen ambition kunna delta. Gemensamt finns ett tydligt mål om att uppmuntra rörelse och inspirera till en sundare livsstil. Idag nås cirka 2,5 miljoner hushåll som har ICA-kortet av en inbjudan att delta i den stora hälsosatsningen. ICA Klassikern består av samma delmoment som En Svensk Klassiker och sträckorna är lika långa. Skillnaden är att ICA-klassikern avverkas utifrån var och ens egna förutsättningar och deltagarna har flera veckor på sig. Det inledande cykelmomentet kan till exempel avverkas till och från jobbet, som en del av vardagsmotionen. 30 minuters vardagsmotion är också något som förespråkas för att minska risken att bli sjuk.

– Det är tydligt att regelbunden motion och hälsosam kost har ett samband. Om du motionerar och rör på dig vill du ofta också äta mer hälsosamt. Med ICA-klassikern vill vi på ICA uppmuntra och inspirera svenskarna att röra på sig mer och samtidigt börja äta lite nyttigare, säger Christina Karlsson, chefsdietist på ICA Sverige AB.

– Vi är oerhört stolta över att vara medarkitekter till denna hälsosatsning. Genom ICA-klassikern får vi en fantastisk möjlighet att vara med och påverka miljoner människors livsstilsval, säger Michael Thorén, VD på En Svensk Klassiker.

 Läs mer om ICA-klassikern på www.icaklassikern.se

OM ICA
Redan 1917 startade Hakon Swenson Hakon-bolaget som är ursprunget till dagens ICA. Med drygt 1300 butiker, 8 200 anställda och en marknadsandel på cirka 36 procent är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige. ICA Gruppens vision är ”Vi ska göra varje dag lite enklare”

Visste du att:

  • Drygt 9 av 10 konsumenter i Sverige känner till ICA
  • Drygt 9 av 10 konsumenter i Sverige kan tänka sig att handla på ICA
  • Mer än hälften av svenska konsumenter har ICA som sitt förstahandsval